Sunday, July 27, 2008

My Satria



































Bagi kebanyakan peminat sukan bermotor, Nissan skyline, Mitsubishi Evolution, dan Nissan Cefiro merupakan di antara jenama-jenama besar yang sangat popular. Di kebnyakan negara-negara pengeluar kereta seperti Jepun dan Jerman, industri sukan bermotor merupakan suatu kelaziman didorong oleh lambakan jenis kereta ternama dan harga yang mampu di miliki oleh golongan biasa dan sederhana. Alatan ganti kenderaan juga berada pada tahap yang munasabah dn secara tidak langsung modifikasi kenderaan dapat dilakukan pada kadar yang kerap untuk meningkatkan lagi prestasi kenderaan.

Di kebanyakan negara-negara membangun, sukan ini masih setahun jagung. Di Malaysia umpamanya, kebnyakan peminat sukan bermotor terutamanya golongan berpendapatan sederhana terpaksa membelanjakan sebahagian gaji mereka hanya untuk sukan ini termasuk untuk mengubah suai dan menukar atau manik taraf alat ganti.

Untuk pengetahuan umum saya baru sahaja memiliki Proton Satria 1.3cc. beberapa pengubahsuain telah dilaksanakan termasuk menukar ekzos, kotak gear, stereng, dan exterior modification. Penukaran ekzos, dan beberapa pengubahsuain enjin( engine tuning) telah meningkatkan kadar penggunaan minyak (fuel consumption). Secara keseluruhannya, pengawalan(handling) kereta cukup baik tetapi kebolehan memecut sedikit mengecewakan memandangkan cc yang rendah. Berikut saya paparkan maklumat dan fakta tentang proton satria.

The first generation Satria was based a 3-door hatchback on the 1991 Mitsubishi Mirage (Colt outside the Japanese market). Changes were limited to front-end styling and interior from the bigger Wira. Powerplant options included the 4G13p 1.3-litre 12-valve, 4G15p 1.5-litre 12-valve and 4G92p 1.6-litre 16-valve SOHC engine. The 1.5 and 1.6-litre 16v versions were also available with optional 3-speed and 4-speed automatic transmissions respectively.

Trim levels were LSi, GLi, GLSi and SEi. The base-specification LSi had the 1.3-litre 12-valve engine only: GLi versions got the 1.5-litre 12-valve engine in addition to the 1.3-litre: whilst GLSi and SEi versions got the 1.6 16v engine as well as the 1.5 12v.

A later facelift version featured a different tail-end to the original Mirage. These were launched in 1996 in Malaysia and later in other countries, and new LXi, S LXi and GTi trim levels were available. New 1.3 12v, 1.5 12v and 1.6 16v petrol engines were available.

Also called Proton Compact
Proton Persona Compact
Proton 300 series Production 1995–2006 Engine(s) 1.3 L 4G13 I4
1.5 L 44I4
1.6 L 4G92 I4
1.8 L 4G93 I4 Wheelbase 2440 mm (96.1 in) Length 3995 mm (157.3 in) Width 1710 mm (67.3 in) Height 1365 mm (53.7 in) Curb weight 1005 kg (2216 lb) Related Mitsubishi Mirage

2 comments:

Hilman Idham said...

Macam mana plak dgn maintainance cost?haha. Bese la sejak2 isu sekarang ni..mana la tau nak tuka mercedes gak ke nnt cm kt trengganu..haha

Hilman Idham said...

dato2..asyik satria mu di longkang ni jea..bile nak update dato? rndu pada tulisanmu!!!! xpown dato letak video lagu azizah je pown OK..hahaha