Thursday, September 25, 2008

my sweetheart















right now, i find that my fucking satria totally cannot be trusted. not reliable. very low performance. high feul consumption. that old besi buruk also can break down anytime. i'm completely have lost confidence with it. but, my deep heart says, i'm still love it.. i love it very2 much.. it is the only one in my heart. no one can replace that fucking car in my heart.. i'm really love her right now and forever. you r my sayang.. sayang, do u know what i feel towards u. surely u would not understand.. only god understand me. it is impossible 4 me to forget u, syg.. u hear this, syg.. my heart says i will not able to forget u, to erase u from my mind. to replace u with another 1. so, how can i sell u??.perhaps you are the 1st one n the last... so, please dont break down again ye, syg.... hahaha.. w.t.f?? actually, i want a new car... evo 10 also can la.. hahahaha... stupid satria!!

Sunday, July 27, 2008

My Satria



































Bagi kebanyakan peminat sukan bermotor, Nissan skyline, Mitsubishi Evolution, dan Nissan Cefiro merupakan di antara jenama-jenama besar yang sangat popular. Di kebnyakan negara-negara pengeluar kereta seperti Jepun dan Jerman, industri sukan bermotor merupakan suatu kelaziman didorong oleh lambakan jenis kereta ternama dan harga yang mampu di miliki oleh golongan biasa dan sederhana. Alatan ganti kenderaan juga berada pada tahap yang munasabah dn secara tidak langsung modifikasi kenderaan dapat dilakukan pada kadar yang kerap untuk meningkatkan lagi prestasi kenderaan.

Di kebanyakan negara-negara membangun, sukan ini masih setahun jagung. Di Malaysia umpamanya, kebnyakan peminat sukan bermotor terutamanya golongan berpendapatan sederhana terpaksa membelanjakan sebahagian gaji mereka hanya untuk sukan ini termasuk untuk mengubah suai dan menukar atau manik taraf alat ganti.

Untuk pengetahuan umum saya baru sahaja memiliki Proton Satria 1.3cc. beberapa pengubahsuain telah dilaksanakan termasuk menukar ekzos, kotak gear, stereng, dan exterior modification. Penukaran ekzos, dan beberapa pengubahsuain enjin( engine tuning) telah meningkatkan kadar penggunaan minyak (fuel consumption). Secara keseluruhannya, pengawalan(handling) kereta cukup baik tetapi kebolehan memecut sedikit mengecewakan memandangkan cc yang rendah. Berikut saya paparkan maklumat dan fakta tentang proton satria.

The first generation Satria was based a 3-door hatchback on the 1991 Mitsubishi Mirage (Colt outside the Japanese market). Changes were limited to front-end styling and interior from the bigger Wira. Powerplant options included the 4G13p 1.3-litre 12-valve, 4G15p 1.5-litre 12-valve and 4G92p 1.6-litre 16-valve SOHC engine. The 1.5 and 1.6-litre 16v versions were also available with optional 3-speed and 4-speed automatic transmissions respectively.

Trim levels were LSi, GLi, GLSi and SEi. The base-specification LSi had the 1.3-litre 12-valve engine only: GLi versions got the 1.5-litre 12-valve engine in addition to the 1.3-litre: whilst GLSi and SEi versions got the 1.6 16v engine as well as the 1.5 12v.

A later facelift version featured a different tail-end to the original Mirage. These were launched in 1996 in Malaysia and later in other countries, and new LXi, S LXi and GTi trim levels were available. New 1.3 12v, 1.5 12v and 1.6 16v petrol engines were available.

Also called Proton Compact
Proton Persona Compact
Proton 300 series Production 1995–2006 Engine(s) 1.3 L 4G13 I4
1.5 L 44I4
1.6 L 4G92 I4
1.8 L 4G93 I4 Wheelbase 2440 mm (96.1 in) Length 3995 mm (157.3 in) Width 1710 mm (67.3 in) Height 1365 mm (53.7 in) Curb weight 1005 kg (2216 lb) Related Mitsubishi Mirage

Sunday, May 4, 2008

Romeo and Juliet

video

love his version of this great piece of music.. very nice..he must be really talented.. i learn this song for a month and still weak at it..

rain by Trivium

video
This is the first Trivium song I ever heard. After this I was hooked and in love.. but, the singing is embarrassing

one of the most romantic song

video

This song is called Romance, by Narciso Yepes. he plays very well-done- but his "innovation" does not fit in well.. I liked the personal touch he added to the piece. he plays it in an interesting rythm too.. anyway, he plays very good but i think its better off if he played it in ori version(minus the too much strumming and drumming of the strings). well that's just me... i feel sad when i listen to this great man!!

Friday, April 25, 2008

Can we call this ciplak??

To all readers,

Have you heard a news that perodua will produce a new suv? Yaaa.. that will become reality soon. Perodua has officially unveiled the name of the new Perodua which is perodua nautical. It is a replacement model for Kembara. For more info, please visit Paultan.org where we can see the new shape of this new kembara. however, that’s not actually 100% perodua’s car. This little SUV is based on the short wheelbase Daihatsu Terios. The long wheelbase version is also on sale in our local market in the form of the Toyota Rush. Can we call this ciplak?

Question running in my mind, why does perodua takes daihatsu’s car to make their own new model. I see all of our local production car company (proton and perodua) do the same thing. Take a model from japan. And then, make a little changes to the car. Daihatsu logo will be perodua logo. The same thing also happen to proton. Mitsubishi car will be proton car. After that we claim that it is our national car. We make it by ourselves. Using our expertise. Our engineers are the men behind our success in producing our own car. Hey… kamon la…. People are not stupid. They know everything. Don’t we feel shame?? How about if Japanese visit our country and find their car on the road with a different logo. Not Daihatsu logo, but proton logo. They will become curious and ask when did Daihatsu change their logo. Don’t we feel shame with such this situation? The issue now, what actually our experts do? They said, research and development had been made. So, prove it. Don’t just seek help and take other’s car because that’s mean you cheat people. People want something new. Readers, do you know where Viva and Myvi derive? Both of them based on Daihatsu also. And do you know when Daihatsu started selling that car? 1999. already outdated right? But some buyers don’t know. Although they know, they have no choice. Other CBU cars are expensive. they can’t buy Toyota, Mercedeze, or BMW since their purchasing power doesn’t allow them to afford it. So that, they buy local car RELUCTANTLY.

Heyy produa and proton.. wake up la..work now!! people always help you to survive. You bear heavy task to satisfy and payback their willingness to help you remain in this industry.

ilham dari Plato

Beberapa hari kebelakangan ini ungkapan filasuf besar dunia, Plato sering kali bermain di minda. Beliau pernah mangungkapkan " at the touch of love, everyone becomes a poet". Maka secara tiba-tiba saya terpanggil untuk menukil sebuah puisi.

Wanting,
lusting,
to be held,
to be loved,
to feel warmth,
to feel your beating heart.
Wanting to be sheltered from the cold,
heartless winds.
Falling into invisible arms;
into an abyss of love.

Everyday

I wait


Waiting for you to notice me

Waiting for you to call me
Waiting for you to pay attention to me
Waiting for my great love

If loyalty you ask of me,
My love, I'll grant most heartily.

I'm really miss you, my dear
I'm always miss you
And I’ll sacrifice anything just for you


hahaha.... surely some of you might say 'jiwang karat mamat ni'. No la... just a try.. i have done a good job right?? hehe.. -only play2-

Thursday, April 24, 2008

view on Anak Halal

Yesterday I watched malay movie, anak halal on youtube. Sorry to the producer for not buying the ori vcd. But that doesn’t mean I’m not supporting our entertainment industry. But, it should be noted, everyone would act in the same manner if they face situation like me.

So now, what I’m going to do? Since I’m quite boring right now I want to express my opinion about this movie. First word comes to my mind regarding this film is… rubbish. Before I watched anak halal, I guess I would be entertained and learned something new. But….. aiya… I also don’t know la how to describe my feeling. You watch it by yourselves la. It seems that all of malay films (except afdlin shauki’s films) are useless and not able to contribute for the development of human dignity, social system and society as well. Huarghh( menguap) . Sorry, I start to feel lazy,sleepy and tired to write my own opinion even though I had mentioned it before. And I also don’t have time because I said to my friends that the construction of this blog will be completed today. Anyway, I want to share to all of you about an article analyzing this film from various scopes. To all readers. my advice; read carefully and think about it.

Anak Halal: 'Godless & Hopeless'


Begini, kesenian Melayu-Islam yang menjadikannya indah ialah kerana bentuk, kemudian kandungannya, dan kemudian rasa yang dijambatani oleh kita dan semua hal tersebut dijalin oleh faedah dan manfaat. Nah, faedah dan manfaat itu yang mustahak. Tikar mengkuang sekali pun, kain batik sekalipun meski diciri oleh estetika yang menakjubkan akhirnya mesti dicipta untuk memberi faedah. Kain batik yang cantik tetapi dicipta untuk tidak memberi faedah maka ia sia-sia.

Begitu jugalah karya sastera, atau karya filem. Mengambil kira 50 tahun merdeka, semua dari kita ingin kembali kepada jatidiri sendiri. Mahu merdeka dari kejahilan dan kebatilan serta kebodohan yang pernah dipantakkan kepada kita dulu.
Filem juga mesti kembali kepada keindahan bentuk, kandungan, rasa dan mesti berfaedah.

Anak Halal sebuah filem yang sia-sia. Pembikinannya sia-sia, terlibat dalamnya sia-sia. Hasilnya juga sia-sia. Justeru menontonnya juga sesuatu yang lagha.

Tetapi untuk mereka yang tiada Tuhan, filem 110 minit dengan adegan rogol, peluk sana sini (ingatan: dakap dan gomolnya jauh lebih ganas dari Gubra!), main dadah (kononnya untuk tunjukkan dadah itu memusnahkan tetapi penonjolan dadah itu sendiri menghairankan kita!), adegan berkemban dan tak pakai baju, rempit dan kemungkaran, gangsterisme, bunuh-membunuh, adegan separuh Hindraf (iaitu ganas tidak bertempat), serta pagi tanpa subuh berleluasa di sana sini tentulah mereka gemari.

Ingat; kerangka yang saya guna ialah bukan kerangka bentuk, kandungan dan rasa lagi, kerangka yang saya gunakan disini ialah sebagai 'ciptaan Tuhan yang mencipta' kita melakukan sesuatu semuanya untuk memberi faedah, lagi bermanfaat.

Tidak pernah saya menonton filem seburuk ini. Rasanya Nana Tanjung 10 kali lebih senonoh dari filem batil ini.
Malahan kata teman saya, menonton Impak Maksima 20 kali pun lebih baik dari menonton kisah gila ini. Betul, Anak Halal sebuah filem yang sedang ditayangkan di panggung kala ini adalah sebuah filem yang tiada jatidiri. Sesekali macam berkiblatkan Hong Kong, sesekali pula macam berkiblatkan Bollywood, ada sentuhan macam nak jadi Indonesia, juga macam nak jadi Hollywood dan disuntik sana sini pesan yang kononnya bermaruah iaitu supaya jangan hancurkan anak bangsa dengan dadah. Kecelaruan identiti begitulah kesimpulannya.

Aspek naratif? Hancur bersepai! Plot filem ini lemah dan kelam kabut serta tiada arah. Watak dan perwatakan mendatangkan geli geleman dan dialog tidak lojik seperti ingin hidup di Zuhal atau ingin terbang ke Kejora diucapkan demi memberi sentuhan artistik.
Puitis la konon!

Pengalaman membaca dan membimbing cerpen pemula dari budak-budak Minggu Penulis Remaja, macam itulah jalan cerita dan plot filem ini. Plot macam budak tak pernah belajar menulis. Penuh dengan klise (anak orang kaya mesti tak cukup kasih sayang!), formula karut (zina, penagihan dadah dan penderitaan ala Bersama-Mu untuk menagih simpati dan tangsian penonton), serta melankolia geli anak tekak (seperti adegan cinta yang busuk). Eloklah pengarah-pengarah filem kita masuk berkursus dulu, masuk berkursus penulisan dengan Saharil Hasril Sanin pemenang Hadiah Sastera Berunsur Islam DBP pun tak apa. Upah Saharil mengajar apa itu logos dulu kalau pun tak kenal erti ethos.

Begini, sebab dan akibat yang lemah itu biar saya huraikan, (ingat dari segi naratif filem, plot yang bodoh, tidak lojik dan merapu adalah bukti kelemahan sesebuah filem): Hisham seorang penjenayah telah menyerahkan bayi lelakinya kepada Mariam, seorang perempuan gila di jalanan. Hisham telah ditangkap dan dipenjarakan. Mariam membesarkan bayi tersebut (Putra) dalam kemelaratan. Tinggal di kawasan kumuh yang kusam, berjirankan Bu Leha dan anak perempuannya, Johanna. Dari zaman kanak-kanak, Putra dan Johanna bersahabat rapat. Selepas Mariam diambil oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, Putra dibesarkan oleh Bu Leha. Putra dan Johanna membesar menjadi remaja jalanan. Putra bertugas di sebuah kedai potong, sementara Johanna dan ibunya berniaga di Pasar Chow Kit.

Huraian Pertama: Cerita dengan watak kerdil akan mengakibatkan pemikiran yang dihantar juga kerdil. Watak kerdil tak pernah dapat berfikir besar, sebab itulah bila Mariam merindui Putra, dia berangan nak terbang ke bintang Kejora (dengan air mata bertakung). Memang menyampah dan meluat betul. Kerana itu jugalah kita lihat watak-watak ini duduk dalam lingkungan kemungkaran dan tak pernah mahu keluar darinya.

Tak cukup-cukup ke filem Melayu atas nama realisme (yang konsep dan falsafahnya menyalahi Islam itu) menonjolkan realiti seperti pelacur, rempit bohsia, penagih dadah? Tak cukup-cukup ke? Korang yang tengok tak muak-muak ke?

Lebh keji, lebih tiada Tuhan ialah apabila voice over di hujung filem ini menyatakan - setiap manusia ada takdir sendiri - cis biadab! Seolah-olah keadilan Ilahi dicabar dalam filem ini. Watak-watak yang tiada harapan ini menyalahkan Tuhan pula. Kerana Tuhan dah takdirkanlah maka mereka hisap dadah, kerana Tuhan dah takdirkanlah mereka jadi pembunuh dan penjenayah, kerana Tuhan dah takdirkanlah maka mereka berpeluk bercium tak sudah-sudah. Kerja menyalahkan Tuhan ini menunjukkan pengarah-pengarah filem di Malaysia tak faham agama Islam.

Sewaktu mengajar di Sekolah filem UiTM dulu, sewaktu mengajar Farid Kamil dulu saya pernah mencadangkan supaya sekolah filem mengajar subjek agama dan subjek sastera tradisional. Tujuannya supaya tak ada karyawan filem buat drama sia-sia dan penuh dengan sundal macam Spa-Q, atau supaya tak buat cerita hantu dan mengagungkan khayal serta khurafat, atau tak buat skrip macam Jelatang yang di akhir setiap episod penulis skrip berpesan supaya kita bertaubat (dia yang buat cerita tak senonoh kita pula disuruh bertaubat!).
Dan supaya mereka kenal jati diri bangsa menerusi hikayat lama seperti Sulalatus Salatin. Tetapi cadangan itu dipandang sepi. Malah diremehkan dengan kata-kata 'nak jadi tukang filem buat apa belajar agama'. Begitulah kalau sudah tak kenal hukum. Disiplin apa pun kembali kepada Tuhan. Kaji alam macam bidang geografi pun akhirnya dapat jumpa Tuhan, patutnya begitulah juga dengan dunia filem.

Ini satu hal yang menyesakkan, sekolah filem di UiTM, sekolah filem di Aswara, sekolah filem di USM dan UM mesti menyediakan asas pemikiran bangsa dari awal lagi. Sila jemput Mufti Perlis yang banyak kepandaiannya itu untuk mengajar karyawan filem yang tak ada arah ini, ajarkan mereka doktrin Inna lillah wa Inna ilaihi Rajiun. Ajarkan juga konsep min aina, fi aina dan ila aina. Sebab pengarah filem dan pelakon filem pun ada Tuhan dan akan mati satu hari nanti. Sekolah filem kita mesti mengajarkan rukun iman. Ini tidak, karyawan filem kita buat filem macam tak kenal adanya hari kiamat! Astaghfirullah, karyawan seni kita makin tak ada Tuhan ke?

Kalau tak, pengarah filem kita akan buat kerja sia-sia lagi. Dan duduk dalam putaran keji yang serupa. Kemudian sesama mereka akan ampu dan angkat sesama sendiri. Syok sendiri.

Huraian Kedua: Johanna membesar sebagai seorang gadis tomboi, dalam diam menyukai Putra. Tetapi Putra pula jatuh cinta dengan Amiera, anak orang kaya yang dikenali mereka secara kebetulan. Amiera walaupun disaluti kemewahan tetapi hidup dalam kesunyian. Mereka sering melepak bersama. Mereka bahagia hidup dalam dunia mereka sendiri.

Lihatlah stereotaip yang tidak pernah bebas dari filem Melayu. Sebab dan akibat yang sama tak sudah-sudah, langsung tiada kreativiti. Tolonglah beri anjakan paradigma sedikit wahai orang filem!

Huraian Ketiga: Erzan salah seorang rakan mereka, sedang dibelenggu masalah hutang dengan along dan diugut supaya melangsaikannya segera. Suatu hari ketika sedang melepak dan tergedik-gedik di kelab malam, mereka ditangkap dan ditahan di lokap (maka ada alasanlah untuk hero-hero filem ini ditampilkan dalam adegan tak pakai baju dan hanya pakai boxer) .

Bapa Amiera begitu marah dan tidak membenarkan Amiera keluar dari rumah. Amiera yang tertekan (memang macam cerpen yang biasa editor Dewan Siswa reject!), disamping ketagihan dadah telah melarikan diri. Amiera bertemu Erzan. Mereka sama-sama khayal dengan dunia dadah mereka. Keesokannya Putra yang terjumpa mereka berdua telah naik angin. Amiera melarikan diri. Setelah puas mencari, Putra bertemu Amiera dalam ketagihan yang amat teruk. Amiera minta Putra membawanya ke tempat dia sering mengambil bekalan, di Kg. Kayu Ara. Putra bersetuju kerana dia mahu tahu tempat dan orang yang telah merosakkan kawan-kawannya itu.

Jeng-jeng orang yang merosakkan kawan-kawannya ialah bapanya sendiri, yang sudah keluar dari jel. Tak ke klise! Macam filem Tamil, malah filem Tamil pun sudah jauh lebih bermutu.

Kemudian untuk menambah rasa jengkel kita, Amiera yang sedang khayal dek dadah di bumbung flat tempat Putra tinggal telah mengejar bunga api dilatari KLCC lalu jatuh dan mampus di situ juga dalam hujan yang lebat. Inilah kemuncak tiadanya moral dalam filem Melayu, sangat hadhari sifatnya.

Putra yang bertambah marah dengan kesan dadah ke atas kawan dan kekasihnya telah membawa geng untuk bergaduh dengan kumpulan along, maka jadilah adegan ala-ala The Departed atau Young and Dangerous yang merepek merapu.

Kemudian plot menjadi seperti filem Bangla semula, Putra nekad ke Kg. Kayu Ara mahu membunuh mereka yang terlibat. Niat Putra terlaksana apabila dengan mudah dapat membunuh Hisham, ketua kumpulan pengedaran dadah tersebut. Tiba-tiba muncul wanita tua yang sekian lama dirindui Putra, Mariam. Selama ini rupa-rupanya Mariam telah dijaga oleh Hisham, dan mereka berdua tidak pernah berputus asa mencari Putra. Oh Putra membunuh atau terbunuhkan bapanya sendiri. Oh sedih-sedih, penonton dipaksa bersedih. Saya kira inilah naratif filem yang paling memperbodohkan penonton pernah saya tonton.

Bunuh sana sini dalam filem ini kita pun tertanya, polis Malaysia yang cekap itu di mana, di hujung barulah muncul polis dengan kereta peronda. Saya kira filem ini juga menghina slogan cepat mesra betul polis. Kasihan polis. Padahal polis di Malaysiakan cekap dan baik? Sampai hati kutuk polis diam-diam begini.

Kerja seni bukan kerja setakat menyusun bentuk, mengisi kandungan dan menampilkan rasa. Kerja seni macam mesin basuh juga mesti memainkan peranannya. Setakat mahal, nampak bergaya dan penuh estetika tetapi tiada fungsi itu namanya tak berguna, dan benda tak berguna adalah sia-sia.

Kembali kepada voice over Putra di akhir filem yang menyalahkan takdir tadi, inilah kesesatan sekolah pemikiran hasil daripada ketidakfahaman terhadap konsep keadilan Ilahi. Ini kesan kerana ustaz-ustaz kita dari dulu asyik mengajar sifat 20 dan ini kesan kerana ustaz balik dari Madinah dan Jordan kebanyakannnya bertengkar tahlil itu bid'ah ke tidak, ada filem macam gampang; tak siapa pun peduli. Agamawan kita seronok nak bid'ahkan orang, mungkar tertonggok depan bijik mata buat tolol. Mengapa harus dikritik golongan agamawan pula? Kerana ulama sepatutnya memimpin dan menjadi sentral dalam kehidupan khususnya aspek budaya seperti yang dilakukan wali songo. Agamawan yang mandul dan diam sama sahaja malah setara dengan karyawan seni yang mungkar. Syaitan bisu.

Wahai pengarah filem, kalau ya pun mahu berjaya di peringkat internasional dan menang di pesta filem antarabangsa janganlah hina diri sendiri.

Filem kita tak akan mampu menandingi filem Barat dari segi teknologi. Dari segi kandungan dan bentuk serta rasa, kita punya tafsiran sendiri-sendiri (untuk mereka yang tiada Tuhan tentu berbeza dengan yang ada Tuhan), tetapi dari segi faedah dan manfaat, kitakan Melayu-Islam, faedah dan manfaat itu kembali kepada tauhid, kepada Nabi, kepada keluarga baginda.

Sebab itu sekolah filem kita mesti mengajar epistemologi. Kenal kamera sahaja tak memadai. Kamera tanpa Tuhan adalah kerja sia-sia. Harap Profesor Madya Abdul Razak Mohaideen dan Dr Abu Hasan dapat pertimbangkan. Kamera harus bersekali dengan Tuhan. Itulah yang menjadikan kesenian kita berbeza dengan kesenian Barat dan bukan Islam, iaitu kita tidak habis setakat bentuk, kandungan dan rasa sahaja, ada lain di sebalik itu semua. Itulah kelainannya.

Godless dan Hopeless tema yang sesuai untuk Anak Halal (tema ini berturutan sejak Bukak Api, Puaka Tebing Biru dan terbaru filem ini). Mesej besarnya, kalau hisap dadah tak apa, ini kerja takdir, Tuhan dah takdirkan untuk hisap dadah jadi nak buat macam mana. Atau kalau nak melacur pun melacurlah, dah takdir. Nak buat macam manakan?

Memang kerja sia-sia.